Ο Κήπος

Όταν οι παλιότεροι μιλούσαν για "Κήπο" δεν αναφέρονταν μόνο στα λουλούδια, αλλά κυρίως σε ό,τι μπορούσε να καλλιεργηθεί και να αποδώσει καρπούς. Στον δικό μου Κήπο οι καρποί είναι "τα γεννήματα της αγχινοίας", όπως τα ονόμασε η Ελ. Μαρτινέγκου, και οι δημιουργοί τους, οι ποιητές, οι κηπουροί της γλώσσας και της ομορφιάς.



Δεν διεκδικώ την πρωτοτυπία.



Έχουν προηγηθεί ο "Κήπος Χαρίτων" του Καισάρου Δαπόντε, "Ο κήπος με τα ρόδα" του Saadi, "Ο κήπος της αχαριστίας" του Κ. Καρυωτάκη, "Ο κήπος με τις αυταπάτες" του Οδυσσέα Ελύτη.



Κυριακή 14 Απριλίου 2013


Φάση Β
 

Παράσταση πρωτότυπου έργου – διασκευή – παρωδία


 

Α) Να διαβάσετε τι σημαίνει «Διασκευή ενός έργου» στην  Ιστοσελίδα Εθνικής Λυρικής Σκηνής:


Β) Να αναζητήσετε τον όρο «παρωδία» στο λεξικό του Μ. Τριανταφυλλίδη http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/lexica/triantafyllides/index.html

 
Φύλλο Εργασίας Β 4
 

Έχοντας παρακολουθήσει τη δραματοποίηση της Δ΄ Σκηνής που παρουσίασαν οι συμμαθητές σας, να συντάξετε μια Κριτική που θα δημοσιεύσετε σε κάποιο δίκτυο κοινωνικής δικτύωσης (fb, tw κλπ.) στην οποία θα αναφέρεστε:

α) στις επιλογές της σκευής της Ελένης, της Θεονόης, του Μενέλαου

β) στις σκηνοθετικές επιλογές ύφους και ήθους των ηρώων (πρόκειται για προσπάθεια απόδοσης του ευριπίδειου κειμένου ή για διασκευή του;)

γ) στη μουσική επένδυση της σκηνής

δ) σε πιθανές δικές σας προτάσεις για βελτίωση της σκηνικής αναπαράστασης ή για μια διασκευή του ευριπίδειου κειμένου ή οτιδήποτε άλλο.


Για να πάρετε κάποιες ιδέες,  μπορείτε να ανατρέξετε στα Δημοσιεύματα Κριτικών της παράστασης της Ελένης στην Επίδαυρο το 1962, που θα βρείτε στο Αρχείο του Εθνικού θεάτρου. http://www.nt-archive.gr/playMaterial.aspx?playID=84#publications

Προτείνεται η κριτική της Ειρήνης Καλκάνη στην εφημερίδα Απογευματινή (9η κατά σειρά)
 

5 σχόλια:

  1. Α] Τα παιδια παρουσιασαν την Ελενη με απλη σκευη η οποια αποτελουνταν απο ενα μπλε και εναν ασπρο χιτωνα.
    Η θεονοη παρουσιαστηκε με ενα μαντηλι στο κεφαλι της. Ο Μενελαως ηταν ενα παιδι που τωρα ξεκινησε να μαθαινει ελληνικα και απεδωσε πολυ καλα τον ρολο του. Η σκευη του δεν αποτελουνταν απο συκκεκριμενα ρουχα αλλα απο απλα ρουχα.
    Β] Δεν υπηρχε μουσικη αλλα το μονο που υπηρχε ητανε χτυπηματα στην πορτα σαν ηχητικο εφε για να μπορεσει να ειναι θεαματικη η εισοδο τησ Θεονοη στην σκινη μεσα.
    Γ] Τα παιδια ετυμασανμια διασκευη απο το κειμενο του Ευριπηδη που ιχαν διαβασει νοριτερα.
    Η αποδοση θα επρεπε να ειναι ποιο βελτιομενη.
    Ωσο αφορα την κινηση του θαεπρεπε να ειχαν περισοτερο κινιση για να μπορεσουν να διχνουν περισοτερο τα συνεστιματα που ενιοθαν.
    Δ] Θαεπρεπε να ειχανε κανει ποιο πολλες προβες πρην το παρουσιασουνε στους θεατες τους επισης επρεπε να ειχανε ποιο πολλι μουσικη επενδηση περισοτερα ηχητικα εφε ποιο καλι και γεματη η εδυμασια τον παιδιον και ποιο καλα προετιμασια απο τους οιθοποιους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το γεγονός ότι όλο αυτό ήταν μια μαθητική θεατρική παράσταση είχε μετατροπές ως προς το είδος (από δραματικό σε κωμικό).Με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν κάποιες μικρές ελλήψεις .Αρχικά οι ηθοποιοί δεν είχαν την κατάλληλη σκευή .Δηλαδή ο Μενέλαος δεν φορούσε τίποτα,η Ελένη φορούσε ένα απλό μαντήλι και η Θεονόη το ίδιο οι ηθοποιοί προσπάθησαν να αποδόσουν κωμικά το έργο και πέτυχαν τον σκοπό τους .Σημαντική ήταν η προσπάθεια του συμμαθητή μας Μπογκτάν ο οποίος δεν γνωρίζει καλά τη γλώσσα .Η προσπάθεια του ήταν πολύ καλή και τον βοήθησε να κατανοήσει το κείμενο .Όσο αφορά τη μουσική επένδυση της σκηνής δεν υπήρχε .Εμείς σαν ομάδα η πρόταση που θα μπορούσαμε να κάνουμε για να βελτιωθεί η σκηνική αναπαράσταση είναι να υπήρχε κατάλληλη σκευή η οποία θα ήταν κατασκευασμένη από απλά υλικά τα οποία υπάρχουν σε κάθε σπίτι. Όπως σεντόνια παλιά ρούχα τα οπια να είναι σε καλή κατάσταση,χαρτόνια(για κάποιο στεφάνι ή περιδέρεο ) κ.α.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Φίλες και φίλοι, την Παρασκευή που μας πέρασε παρακολουθήσαμε στην αίθουσα του Γ5 μια δραματοποίηση της εισόδου της Θεονόης στη Δ΄ σκηνή του 2ου επεισοδίου της Ελένης του Ευριπίδη. Ο σεναριογράφος και σκηνοθέτης ήταν ο Κυριάκος Τερζίδης και ανήκει στην ομάδα μας. Η σκευή των «ηθοποιών» ήταν λιτή και αρκετά πρόχειρη. Η «Ελένη», που την έπαιζε η Μαρία Πατασούρι, φορούσε μόνο ένα μπλε ύφασμα που φαινόταν σαν χιτώνας. Ο «Μενέλαος, που τον έπαιζε ο Καντέλα Μπογκντάν, δεν φορούσε κάτι σχετικό. Η «Θεονόη», την οποία έπαιζε η Έφη Πετρίδου, φορούσε ένα πορτοκαλί ύφασμα πάνω στο κεφάλι της. Τα παιδιά προσπάθησαν να παίξουν το έργο όπως το έγραψε ο Ευριπίδης, δηλαδή χωρίς διασκευή. Κατά την είσοδο της Θεονόης υπήρξαν δυνατά χτυπήματα στην πόρτα για να παρουσιάσουν την Θεονόη σαν μια ισχυρή γυναίκα και έδειχνε τη δύναμη που είχε. Κατά τη γνώμη μας η παράσταση δεν ήταν αρκετά καλή. Ένα παράπονο που είχε ο σκηνοθέτης και τον εκνεύρισε, όπως μας είπε, είναι ότι οι «ηθοποιοί» δεν ήξεραν τα λόγια τους και αντί να προσπαθήσουν να τα θυμηθούν, αυτοί γελούσαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Οι επιλογές της σκευής των πρωταγωνιστών από τους συμμαθητές μας ήταν διαφορετικές από την αρχαία αυθεντική. Πιστεύουμε ότι η σκευή της Θεονόης θα έπρεπε να ήταν πιο βασιλική με πολλά χρυσά κοσμήματα και στέμμα, ο Μενέλαος με ρακένδυτα ρούχα και η Ελένη ντυμένη με απλό φόρεμα. Τα παιδιά που έπαιξαν τους 3 ρόλους ανήκουν στην ομάδα μας. Η Μαρία, που υποδυόταν την Ελένη, πιστεύει πως θα έπρεπε να δείχνει πιο φοβισμένη και να παρακαλάει τη Θεονόη, μαζί με τον Μπογκντάν, ο οποίος υποδυόταν τον Μενέλαο και ντρεπόταν πολύ, γιατί η Ελένη ένιωθε φόβο, τρόμο, άγχος για τον Μενέλαο και την ίδια. Η Έφη, η οποία υποδυόταν τη Θεονόη, θα έπρεπε να δείχνει ότι νιώθει πιο κοντά στην εξουσία και τους Θεούς, εφόσον είναι μάντισσα, και ελάχιστη λύπη για το Μενέλαο και την Ελένη. Μουσική δεν υπήρχε. Αντικαταστάθηκε με ηχητικά εφέ και τα βήματα της Θεονόης. Οι προτάσεις των θεατών ήταν να τονίσουν οι ηθοποιοί τα συναισθήματά τους και συγκεκριμένα την αποφασιστικότητά της η Θεονόη, τον φόβο τους η Ελένη και ο Μενέλαος για την τύχη τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. ΓΕΙΑ ΣΑΣ ΕΙΜΑΙ Η ΜΑΘΙΤΡΙΑ ΤΗΣ Γ,5 ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΑΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟΥ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΕΥΟΣΜΟΥ.
    ΝΑ ΣΑΣ ΜΙΛΗΣΩ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑ ΤΩΝ ΣΗΜΑΘΙΤΩΝ ΜΟΥ
    ΠΡΟΤΑ ΑΠΟ ΟΛΛΑ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ ΤΗΝ ΕΚΑΝΕ Η ΜΑΡΙΑ Η ΠΑΤΑΣΟΥΡΗ ΤΟΝ ΜΕΝΕΛΑΩ Ο ΚΑΝΤΕΛΑ ΜΠΟΓΝΤΑΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΕΟΝΟΗ Η ΕΦΗ ΠΕΤΡΙΔΟΥ.
    Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΑΥΤΗ ΗΤΑΝ ΚΑΛΙ ΚΑΛΙ ΔΙΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΧΑΝΕ ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΑΗΛΗ ΣΚΕΥΗ, ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΔΕΝ ΕΙΞΕΡΑΝ ΚΑΛΑ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥΣ.
    ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΓΙΝΗ ΜΙΑ ΠΟΙΟ ΚΑΛΤΑΛΙΛΗ ΠΡΟΕΤΙΜΑΣΙΑ ΠΡΙΝ ΜΑΣ ΤΟ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΟΥΝΕ.
    ΠΟΙΟ ΠΟΛΛΗ ΑΠΟ ΟΛΛΗ ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΜΟΥ ΕΚΑΝΕ ΕΝΤΗΠΟΣΗ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΟΤΙ ΕΝΑΣ ΣΗΜΑΘΙΤΗΣ ΜΑΣ ΠΟΥ ΤΗΝ ΓΛΩΣΑ ΜΑΣ ΔΕΝ ΕΙΞΕΡΕ ΠΟΛΛΗ ΚΑΛΑ ΕΚΑΝΕ ΕΝΑ ΤΟΣΟ ΣΠΟΥΔΕΟ ΡΟΛΟ ΤΟΥ ΜΕΝΕΛΟΥ.
    ΑΥΤΟ ΠΡΑΓΜΑΤΗ ΣΗΓΛΟΝΙΣΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΘΙΓΙΤΡΙΑ ΜΑΣ ΤΣΟΥΜΑΡΗ ΜΑΡΙΑ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΑΝ ΟΧΙ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥ ΣΗΜΑΘΙΤΕΣ ΜΟΥ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥΣ.

    ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΛΑΞΟΥΝΕ ΛΙΓΟ ΚΑΙ ΝΑ ΓΙΝΗ ΠΟΙΟ ΕΝΔΙΑΒΕΡΩΝ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΒΑΛΟΥΝΕ ΠΟΙΟ ΠΟΛΛΗ ΜΟΥΣΙΚΗ , ΡΟΥΧΑ ΚΑΙ ΤΕΛΩΣ ΠΟΙΟ ΠΟΛΛΕΣ ΠΡΟΒΕΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή