Ο Κήπος

Όταν οι παλιότεροι μιλούσαν για "Κήπο" δεν αναφέρονταν μόνο στα λουλούδια, αλλά κυρίως σε ό,τι μπορούσε να καλλιεργηθεί και να αποδώσει καρπούς. Στον δικό μου Κήπο οι καρποί είναι "τα γεννήματα της αγχινοίας", όπως τα ονόμασε η Ελ. Μαρτινέγκου, και οι δημιουργοί τους, οι ποιητές, οι κηπουροί της γλώσσας και της ομορφιάς.



Δεν διεκδικώ την πρωτοτυπία.



Έχουν προηγηθεί ο "Κήπος Χαρίτων" του Καισάρου Δαπόντε, "Ο κήπος με τα ρόδα" του Saadi, "Ο κήπος της αχαριστίας" του Κ. Καρυωτάκη, "Ο κήπος με τις αυταπάτες" του Οδυσσέα Ελύτη.



Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2013

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ
 
Όλοι γνωρίζουμε το βασιλιά Αλέξανδρο και τις κατακτήσεις του. Οι ιστορικοί μάλιστα έσπευσαν να τον ονομάσουν «Μέγα» για όλα αυτά που κατόρθωσε στη σύντομη ζωή του. Πώς ήταν, όμως, ο ίδιος σαν άνθρωπος; Ποια ήταν η ταυτότητά του; Ο ιστορικός Αρριανός προχώρησε στο χαρακτηρισμό που περιλαμβάνεται στο σχολικό σας βιβλίο και κατέθεσε την άποψή του για τα κριτήρια σύμφωνα με τα οποία πρέπει να αξιολογηθεί ο βασιλιάς Αλέξανδρος. Συμφωνείτε με αυτά; Κάνοντας τη δική σας έρευνα μπορείτε να παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας έναν χαρακτηρισμό του Αλέξανδρου; Επιπλέον,  επειδή τα πράγματα τα βλέπουμε πάντα από διάφορες οπτικές γωνίες, μπορείτε να συζητήσετε όσα θεωρείτε προτερήματα ή μειονεκτήματα της προσωπικότητάς του; Θα μπορούσατε να συμμετάσχετε σε έναν αγώνα αντιλογίας με θέμα «Αλέξανδρος: μεγάλος στρατηλάτης ή γενικά μεγάλος βασιλιάς;»  Μπορείτε να αναρτήσετε τα συμπεράσματά σας και να συζητήσετε το όλο θέμα σε αυτό το ιστολόγιο.   
Φύλλο εργασίας 1: Ομάδα αρετών του Αλέξανδρου
Αποστολή της ομάδας σας είναι να προσδιορίσετε τις αρετές του Αλέξανδρου σύμφωνα με τον Αρριανό. Με βάση τα συμπεράσματά σας θα ετοιμάσετε μια παρουσίαση για τον Αλέξανδρο την οποία θα αναρτήσετε στο ιστολόγιο του μαθήματος όπου υπάρχει ένα πρόβλημα που πρέπει να επιλύσετε.
-          Επισκεφθείτε την ενότητα των κεφαλαίων 28-30 του σχολικού βιβλίου στο Ψηφιακό Σχολείο και διαβάστε την ενότητα 28 του αρχαίου κειμένου του Αρριανού, καθώς και τη μετάφρασή του. http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C121/400/2656,10399/unit=2120
-          Εντοπίστε στο αρχαίο κείμενο επίθετα και παραθετικά επιθέτων, αλλά και άλλες λέξεις και φράσεις με τα οποία περιγράφονται οι αρετές του Αλέξανδρου
-          Χρησιμοποιείστε τα ευρήματά σας για να φτιάξετε έναν εννοιολογικό χάρτη με κεντρική τη φράση «Οι αρετές του Αλέξανδρου» (προτείνεται το ελεύθερο στο διαδίκτυο λογισμικό  text2mindmap)
-          Με τη βοήθεια της μετάφρασης, αλλά και αναζητώντας τις λέξεις που εντοπίσατε στα αρχαιοελληνικά και νεοελληνικά λεξικά της Πύλης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας προσδιορίστε τη σημασία τους. Ποιες από αυτές τις λέξεις και φράσεις έχουν την ίδια σημασία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα; Ποια από τα παραθετικά των επιθέτων που βρήκατε μπορείτε να χρησιμοποιήσετε στο χαρακτηρισμό κάποιου προσώπου και σήμερα;
 
-          Με αφετηρία τις λέξεις, φράσεις και έννοιες που εντοπίσατε παραπάνω δημιουργήστε με ανάλογο λογισμικό μια παρουσίαση για τον Αλέξανδρο.
Αφού ολοκληρώσετε το έργο σας προσπαθήστε να απαντήσετε στο πρόβλημα που έχει τεθεί στο ιστολόγιο του μαθήματος. Πόσο πιστεύετε ότι συμβάλλουν τα δεδομένα σας ώστε να απαντηθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα;
Φύλλο εργασίας 2 Ομάδα σφαλμάτων του Αλέξανδρου
Αποστολή της ομάδας σας είναι να προσδιορίσετε τα σφάλματα του Αλέξανδρου σύμφωνα με τον Αρριανό. Με βάση τα συμπεράσματά σας θα ετοιμάσετε μια παρουσίαση για τον Αλέξανδρο την οποία θα αναρτήσετε στο ιστολόγιο του μαθήματος όπου υπάρχει ένα πρόβλημα που πρέπει να επιλύσετε.
-          Επισκεφθείτε την ενότητα των κεφαλαίων 28-30 του σχολικού βιβλίου στο Ψηφιακό Σχολείο και διαβάστε την ενότητα 29 του αρχαίου κειμένου του Αρριανού, καθώς και τη μετάφρασή του. http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C121/400/2656,10399/unit=2120
-          Εντοπίστε στο αρχαίο κείμενο  λέξεις και φράσεις με τις οποίες περιγράφονται τα σφάλματα του Αλέξανδρου
-          Χρησιμοποιείστε τα ευρήματά σας για να φτιάξετε έναν εννοιολογικό χάρτη με κεντρική τη φράση «Τα σφάλματα του Αλέξανδρου» (προτείνεται το ελεύθερο στο διαδίκτυο λογισμικό  text2mindmap)
-          Με τη βοήθεια της μετάφρασης, αλλά και αναζητώντας τις λέξεις που εντοπίσατε στα αρχαιοελληνικά και νεοελληνικά λεξικά της Πύλης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας προσδιορίστε τη σημασία τους. Ποιες από αυτές τις λέξεις και φράσεις έχουν την ίδια σημασία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα; Ποια από αυτές θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε στο χαρακτηρισμό κάποιου προσώπου και σήμερα;
-          Με αφετηρία τις λέξεις, φράσεις και έννοιες που εντοπίσατε παραπάνω δημιουργήστε με ανάλογο λογισμικό μια παρουσίαση για τον Αλέξανδρο.
-          Αφού ολοκληρώσετε το έργο σας προσπαθήστε να απαντήσετε στο πρόβλημα που έχει τεθεί στο ιστολόγιο του μαθήματος. Πόσο πιστεύετε ότι συμβάλλουν τα δεδομένα σας ώστε να απαντηθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα;
Φύλλο εργασίας 3 Ομάδα του Αρριανού
Αποστολή της ομάδας σας είναι να προσδιορίσετε τν άποψη του Αρριανού σε σχέση με το πώς πρέπει να κριθεί ο Αλέξανδρος. Με βάση τα συμπεράσματά σας θα ετοιμάσετε μια παρουσίαση για τον Αλέξανδρο την οποία θα αναρτήσετε στο ιστολόγιο του μαθήματος όπου υπάρχει ένα πρόβλημα που πρέπει να επιλύσετε.
-          Επισκεφθείτε την ενότητα των κεφαλαίων 28-30 του σχολικού βιβλίου στο Ψηφιακό Σχολείο και διαβάστε την ενότητα 30 του αρχαίου κειμένου του Αρριανού, καθώς και τη μετάφρασή του. http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C121/400/2656,10399/unit=2120
-          Εντοπίστε στο αρχαίο κείμενο  λέξεις και φράσεις οι οποίες αναδεικνύουν την άποψη του Αρριανού για τον Αλέξανδρο.
-          Χρησιμοποιείστε τα ευρήματά σας για να φτιάξετε έναν εννοιολογικό χάρτη με κεντρική τη φράση «Ο Αρριανός πιστεύει ότι ο Αλέξανδρος πρέπει να κριθεί…» (προτείνεται το ελεύθερο στο διαδίκτυο λογισμικό  text2mindmap)
-          Με τη βοήθεια της μετάφρασης, αλλά και αναζητώντας τις λέξεις που εντοπίσατε στα αρχαιοελληνικά και νεοελληνικά λεξικά της Πύλης του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας προσδιορίστε τη σημασία τους. Ποιες από αυτές τις λέξεις και φράσεις έχουν την ίδια σημασία από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα; Ποια από αυτές θα μπορούσατε να χρησιμοποιήσετε για να εκφράσετε επιχειρήματα και σήμερα;
-          Με αφετηρία τις λέξεις, φράσεις και έννοιες που εντοπίσατε παραπάνω δημιουργήστε με ανάλογο λογισμικό μια παρουσίαση για τον Αλέξανδρο.
-          Αφού ολοκληρώσετε το έργο σας προσπαθήστε να απαντήσετε στο πρόβλημα που έχει τεθεί στο ιστολόγιο του μαθήματος. Πόσο πιστεύετε ότι συμβάλλουν τα δεδομένα σας ώστε να απαντηθεί το συγκεκριμένο πρόβλημα;



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου